Mer aktuellt än någonsin med IT-support
Idag växer nuvarande generation upp i en digitaliserad värld. Ungar får en mobiltelefon i handen redan när de är ett par månader gamla. För ungdomarna är det sällan en konst att följa den digitala utvecklingen. Men för många andra kan det vara riktigt tufft.
Framför allt för människor från en äldre generation. För dem handlar det snarare om att anpassa sig till en ny och föränderlig värld. De har inte växt upp med digitalisering. Det är för dem IT-supportrar i första hand behöver jobba.
Sedan ska det kanske dock inte generaliseras för mycket. Även yngre personer kan ha begränsad kompetens inom IT. Det är omöjligt att kunna allting om allting. Unga personer kan självklart möta motgångar inom datorer och elektronik som bara en IT-support kan hjälpa till med.
Tillgänglig och förstående
Men hur ska då en bra IT-support vara? Först och främst måste han eller hon vara tillgänglig. Datorproblem kan komma när som helst och ofta vid ganska dåligt tajmade tillfällen när man har bråttom. Då gäller det att den där IT-supporten faktiskt svarar när man ringer.
För det andra måste IT-supporten vara förstående. Datorproblem kan vara riktigt svåra grejer och allting är relativt. Somliga människor behöver hjälp bara med att spara ett word-dokument, och det måste supporten visa förståelse och respekt för.
Supporten måste vara pedagogisk
För det tredje behöver IT-supporten vara pedagogisk. Det fungerar inte att gå flera steg i förväg och tro att personen i andra änden av telefonen kommer att förstå saker och ting lika lätt som du gör.
Supporten måste kunna förklara på ett sätt som gör det lätt för användaren att orientera sig för att råda bot på problemet i fråga. Det ligger i hela begreppet “support” att det är en person som ska stötta dig. Vill du läsa mer om IT-support? Klicka då här: https://www.cirbit.com/